sâmbătă, iunie 07, 2008

PĂREREA UNUI SPECIALIST, Dr. RADU VRASTI, MD, PhD - FAŢĂ DE UMILELE NOASTRE INCERCARI ŞI STRĂDUINŢE

Stimate Dle. Tudor.AA

Sunt de-a dreptul impresionat. E foarte interesant si frumos grafic. Aveti libertatea sa postati ce doriti din site-ul meu web doar cu rugamintea de a mentiona autorul si eventual sa luneti link-ul spre webul meu.
A alta sugestie ar fi sa postati ceva din capitolul de terapia cognitiv-comportamentala, de ex. cum sa spui nu la un om care iti ofera o bautura, cum sa devin mai increzator in capacitatea ta de a reusi in aceasta straduinta, cum sa depasesti problemele emotionale, etc.
Alta sugestie: Blogul trebuie sa fie realist si sa raspunda exact la intrebarile pe care un individ cu astfel de probleme si le pune in mod spontan: ce sa faca cu recaderea, cum sa fie mai cinsitit cu el insusi, unde sa caute ajutorul, etc... Daca este foarte teoretic el va spune: "Alte lectii, alte teorii, nimeni nu ma intelege si ajuta cu adevarat, etc"
Deci poate ar fi bine sa puneti o sectiune pentru intrebari si apoi sa postati raspunsurile si astfel sa aveti pentru putin timp ceea ce are aici in vest orice site: "Cele mai frecvente intrebari" Va fi o sectiune vie, o bucata de viata...
Alta: Luati in considerare alcoolismului tinerilor, ei sunt altfel, au nevoie de alt gen de raspunsuri...ca si in cazul celor batrani care sunt diferiti, etc.
Alta: alcoolismul la femei (foarte sensibil subiect), alcoolismul si sexualitatea, alcoolismul si violenta, etc.
Alta si foarte importanta ar fi sa postati AUDIT, instrumentul Organizatiei Mondiale a Sanatatii , un chestionar simplu (10 intrebari) si omul isi poate face singur scorul si poate sa vada cum sta. Eu va pot trimit acest instrument in Romana, eu l-am etalonat pe populatia romaneasca. Se gaseste in Crtea mea despre evaluarea alcoolismului, gasiti tabla de materii pe site-ul meu. Poate si alte chestionare simpte ar putea pe parcurs sa intre, etc. in functie de ecoul starnit.
Eu sunt deschis sa colaborez cu Dvs. sa scriu ceva ce credeti ca ar interesa, intr-un limbaj mai acdcesibil si mai scurt, sa raspund la intrebari, etc. Sunt deschis si foarte entuziast fata de tot ce faceti. VA FELICIT!

Radu Vrasti: “Tratamentul Alcoolismului”, (in curs de aparitie)


8. TERAPIA DE CRESTERE MOTIVATIONALA

(INTERVIUL MOTIVATIONAL)

Dupa cum s-a aratat in debutul capitolului anterior, terapia de facilitare a

12 pasi AA, terapia de crestere motivationala ca si terapia cognitivcomportamentala ce va fi prezentata in capitolul urmator fac parte din cele trei

tipuri de terapie care au fost operationalizate si standardizate si prezentate sub

forma de manual in cadrul proiectului MATCH al Institului National pentru

Abuz de Alcool si Alcoolism din Bethesda, SUA.

Motivatia pentru schimbare este privita ca un factor crucial in orice forma

de terapie. Interviul motivational este o tehnica care permite subiectului sa

recunoasca problemele pe care le are si sa-l determine sa intre intr-o forma de

tratament, sa continue tratamentul si sa fie compliant cu el1.

Terapia de crestere motivationala2 este bazata pe principiile psihologiei

motivatiei si a fost construita pentru a determina a schimbare motivationala

rapida a subiectului in favoarea abandonarii modelului de consum de alcool,

folosind strategii necesare pentru mobilizarea resurselor subiectului.

Bazele rationale ale acestei terapii sunt date de constatarile ca rezultatele

terapiilor lungi, cu un numar mai mare de sedinte de terapie, si a celor scurte cu

mai putine sedinte sunt similare in cazul alcoolismului si ca ingredientele

esentiale ale celor mai multe terapii dedicate alcoolismului sunt aceleasi,

respectiv incercarea de a motiva subiectul spre a-si schimba comportamentul. In

mod succint aceste ingrediente sunt: i) furnizarea subiectului a unui feedback

despre riscul personal sau afectrea care s-a produs prin consumul de alcool; ii)

evidentierea responsabilktatii personale pentru consum si consecinte; iii)

furnizarea unei recomandari clare de schimbare; iv) furnizarea unui meniu de

optiuni de schimbari comportamentale; v) relevarea empatiei terapeutului si vi)

facilitarea obtinerii unei auto-eficiente si a optimismului. Pe de alta parte, s-a

demonstrat ca o mare valoare terapeutica o are stilul terapeutului, respectiv

gradul de acuratete a empatiei manifestata de terapeut. Un stil marcat de

confuntarea cu subiectul naruie orice alt efor terapeutic asa cum au aratat-o

studii ce au urmarit rezultatul terapiilor la un an distanta.

O alta radacina a terapiei de crestere motivationala o reprezinta studierea

procesului de recuperare naturala sau spontana, stiut fiind ca exista cazuri in

care alcoolici inveterati devin abstinenti pe termen lung fara nici o terapie sau

interventie exterioara. Prochaska si DiClemente au ratat ca la baza acestui

proces sta un lant de schimbari in motivatia subiectului de a se schimba3. Ei au

descris 6 stadii diferite ale schimbarii: subiectii care nu au luat in considerare

nimic pentru a se schimba sunt in faza de precontemplatie in timp ce acei care

se gandesc ca ar trebuie sa se schimbe, ca ei au o problema si cat de usor le va fi

si cat de mult ii va costa aceasta schimbare se gasesc in faza de contemplatie.

Atunci cand acesti din urma indivizi iau hotararea de a se schimba, ei strabat

stadiul de determinare ca mai apoi cand ei incep sa-si modifice comportamentul

ei trec in faza de actiune cand au loc numeroase negocieri cu ei insisi si

ambianta. Daca acesta reuseste, subiectul intre in faza de mentinere a schimbarii comportamentale sau de sustinere a noului comportament. Daca aceste eforturi

au esuat subiectul intra in stadiul de recadere si subiectul poate reincepe un nou

ciclu, un nou proces de schimbare. Cu toate ca multi subiecti parasesc acest

ciclu in diferite faze sau recad, important de stiut este ca multi din ei reiau ciclul

si unii chiar reusesc sa-l duca la sfarsit fara recadere. In limbajul lui Prochaska

si DiClemente terapia de crestere motivationala este dedicata sa mute clientul

din stadiul de precontemplatie, trecandul prin ambivalenta stadiului de

contemplatie si aducandu-l in stadiul de decizie si angajament pentru

schimbare.

Dupa autorii acestui model terapeutic, Miller si Rollnick (1991)4, cinci

principii stau la baza acestei abordari: a) exprimarea empatiei printr-o ascultare

reflexiva; b) evidentierea discrepantelor dintre scopul clientului si problemle pe

care le are; c) evitarea confruntarii directe; d) acceptarea rezistentei clientului

mai curand decat confruntarea cu aceasta; e) sprijinirea eforturilor de schimbare

intreprinse de client.

Aceasta terapie cunoaste o foarte mare raspandire in toate mediile clinice

mai ales datorita efectelor positive obtinute in scurt timp si adecvarii ei la

pacientii cu ostilitate si manie, lucru frecvent intalnit la subiectii cu addictie. La

baza diseminarii largi a metodei mai stau si stilul acesteia bazat pe empatie,

acceptare, naturalete si egalitarism si recunoasterea explicita a autonomiei

clientului (Moyers si colab, 2005)5.

Forte recent Vasilaki si colab (2006)6 fac o meta-analiza a 22 studii care

au avut ca obiect evaluarea eficacitatii interviului motivational si gasesc fara

tagada ca aceasts metoda este realmente efectiva ca tip de interventie scurta.

Inainte de inceperea terapiei de crestere motivationala, autorii recomanda

o evaluarea ingrijita a subiectului care se focalizeaza pe evaluarea statutului

subiectului, a modelului de consum, a consecintele negative si a severitatii lor si

a rasunetului consumului asupra organismului. O prezentare a insturmentelor

structurate care se recomanda a fi folosite, mai ales a sclei de evaluare a

determinarii la schimbare se gaseste in lucrerea autorului despre evaluarea

standardizata a alcoolismului (Vrasti, 2001)7.

Terapia implica 4 sedinte individualizate de tratament. Cand este posibil,

partenerul semnificativ al subiectului poate participa la primele doua sedinte.

Inainte de fiecare sedinta se scrinizeaza consumul de alcool prin determinarea

alcoolului in aerul expirat. In caz de proba pozitiva sedinta se reprogrameaza.

Prima sedinta (saptamana 1-a) este dedicata furnizarii subiectului a unei

modalitati de evaluare a statutului sau privitor la consumul de alcool si

consecintele acestuia. Aceasta modalitate este reprezentata de Formularul de

evaluare personala structurata care cuprinde mai multe sectiuni: tipul de

consum (cantitate si frecventa, aplicarea metodei “timeline followback”),

evaluarea consecintelor consumului in diverse arii ale vietii subiectului si a

severitatii adictiei, evaluarea sindromului de dependenta, aprecierea sanatatii

fizice, efectuarea probelor biochimice, evaluarea functionarii neuropsihologice,

a factorilor de risc, apoi evaluarea motivatiei subiectului de a se schimba si in

final construirea profilului alcoolicului. Terapeutul si subiectul participa in comun la completarea acestui formular care apoi se pastreaza de catre terapeut

in mod confidential in dosarul subiectului. In a doua parte a sedintei se discuta

despre deciziile subiectului de a participa la terapie, planurile de viitor si se

incepe cladirea motivatiei subiectului de a initia si continua schimbarea.

A doua sedinta (saptamana 2-a) este dedicata continuarii procesului de

crestere a motivatiei subiectului prin consolidarea angajamentului de schimbare.

In urmatoarele doua sedinte, in saptamana 6-a si a 12-a, terapeutul

monitorizeaza si incurajeaza progresele subiectului in obtinerea schimbarii

comportamentului sau de consum si in mentinerea acesteia si toata terapia se

incheie in 90 zile.

Dupa cum se vede, terapia incearca de-a lungul celor 90 zile sa ajute

subiectul sa treaca de la un stadiu la altul in procesul schimbarii si sa mentina

succeseleobtinute.

Principalele obiective sunt :

- subiectul sa constientizeze cat de mare este problema bautului pentru el si

cum il afecteaza, atat pozitiv cat si negativ; aceasta balanta este esentiala

pentru trecerea subiectului de la contemplatie la determinare;

-determinarea subiectului aflat in stadiul de contemplare sa evalueze

posibilitatile si balanta cost/beneficiu a schimbarii, respectiv el trebuie sa

evalueze daca este in stare sa se schimbe si cum aceasta se va reflecta

asupra viatii lui.

De-a lungul acestui proces terapistul trebuie sa manifeste o reala empatie

fata de situatia si eforturile subiectului. Viteza si modalitatile de a trece de la un

stadiu la altul difera de la subiect la subiect si terapeutul trebuie sa-l asiste si

sa-l incurajeze sa gaseasca propriul drum spre schimbare.

Terapia incepe cu afirmarea ca responsabilitatea si capacitatea de a

produce o schimbare sunt ale subiectului.Terapeutul trebuie sa evite ca

subiectul sa se focalizeze pe sedintele de terapie ca loc al schimbarii ci sa

determine mobilizarea resurselor interne ale subiectului si ale relatiilor lui

suportive. O terapie de succes va sprijini motivatia intrinseca subiectului pentru

schimbare ceea ce va face ca subiectul sa initieze si sa mentina schimbarile

comportamentale. Autorii descriu cinci principii motivationale care stau la baza

acestei abordari:

1. Exprimarea empatiei. Terapeutul trebuie sa comunice marele sau respect

pentru subiect. El trebuie sa reprezinte un suport si un consultant si sa

respecte directiile si alegerile subiectului. Numai subiectul poate decide

schimbarile dorite sau necesare si se recomanda ca terapeutul mai mult sa

asculte decat sa vorbeasca. Ascultarea reflexiva care se numeste si

empatia de acuratete este abilitatea cheie in intervievarea motivationala.

Subiectul este acceptat asa cum e si este ajutat in procesul propriu de

schimbare. Persuasiunea trebuie facute cu precautie, subtil si cu stiinta ca

schimbarea o face subiectul.

2. Dezvoltarea discrepantei. Motivatia de schimbare apare cand oamenii

percep o discrepanta dintre ceea ce sunt si ceea ce vor sa fie. Terapia

trebuie sa se focalizeze pe aceasta discrepanta. Prezentarea intr-un mod

specific a consecintelor negative ale consumului subiectului poate fi

primul pas pentru evidentierea acestor discrepante si initierea unei

motivatii de schimbare. In consecinta subiectul se simte determinat sa

intre intr-o conversatie onesta cu terapeutul privind optiunile de

schimbare.

3. Evitarea controversei. O prezentare neadecvata, lipsita de delicatete

poate fi privita de subiect ca un atac impotriva comportamentului sau

ceea ce va duce la o atitudine defensiva si de opozitie care va submina

relatia terapeut-client. De aceea se recomanda evitarea controverselor,

argumentatiilor, a etichetarilor si fortarea subiectului sa admita formulari

incomode pentru el. Autorii amintesc: “vocea clientului si nu vocea

terapistului aduce argumentele pentru schimbare”.

4. Ondularea in fata rezistentelor. Modul cum terapeutul manipuleaza

“rezistenta” subiectului este o problema cruciala in aceasta terapie.

Strategia recomanda ca terapeutul sa nu abordeze direct rezistentele

subiectului ci sa se onduleze in fata loc in functie de momentul in care

apar. Scopul trebuie sa fie modificarea perceptiei subiectului si invitarea

de a gandi altfel despre probleme vechi: “solutiile le gaseste clientul mai

curand decat sa fie furnizate de terapeut”.

5. Dezvoltarea increderii subiectului in propria eficienta. Subiectului

trebuie sa i se inoculeze speranta ca este in puterea lui de a implini

cerintele acestei schimbari comportamentale si a-si reduce problemele.

Aceasta se poate traduce prin aparitia unei increderi specifice ca poate sa-

si schimbe comportamentul de consum.

Fata de alte terapii dedicate alcoolismului, terapia de crestere

motivationala are unele particularitati: i) nu este necesar sa se accepte eticheta

de “alcoolism” ca schimbarea sa se produca; ii) accentul se pune pe faptul ca

schimbarea este o alegere personala; iii) evaluarea subiectului este legata mai

mult de preocuparile si ingrijorarile subiectului; iv) rezistenta este vazuta ca un

model comportamental interpersonal generat de atitudinea terapeutului; v)

responsabilitatea pentru schimbare este lasata subiectului fara a i se furniza

modele, exercitii sau teme pentru acasa; vi) intarirea motivatiei subiectului se

face prin empatie; vii) cautarea si amplificarea discrepantelor conduc la

cresterea motivatiei pentru schimbare.

Lucru cu motivatia subiectului poate fi divizat in doua faze importante:

1. construirea motivatiei pentru schimbare si

2. consolidarea angajamentului de schimbare.

Faza 1-a: Construirea motivatiei pentru schimbare.

In aceasta terapie apar o sumedenie de indivizi, nu toti in faza de

contemplare, cand ei iau in considerare modificarea comportamentului de

consum, multi ajungand trimisi de familie, autoritati sau de alte instante, deci

aflati in faza de precontemplatie. Pentru aceste motive faza aceasta poate fi

considerata ca o basculare a balantei motivationale. Pe o parte a acestei balante

sta dorinta subiectului de a-si continua consumul de alcool bazata pe

inventarierea aspectelor pozitive ale bautului, iar pe cealalta parte sta dorinta lui

de a se schimba datorita luarii in consideratie a consecintelor negative si a

beneficilor date de schimbarea comportamentului de consum. Sarcina

terapeutului este sa incline balanta de partea schimbarii.

Afirmarea auto-motivatiei

Psihologia motivatiei a evidentiat ca atunci cand oamenii vorbesc sau

actioneaza intr-o directie noua credintele si valorile lor tind sa se indrepte in

acea directie. Altfel spus, cuvintele proprii au mai mare valoare persuasiva

decat cuvintele spuse de altii. Se poate deduce de aici ca strategia terapeutului

de a contrazice subiectul, de a furniza argumente impotriva este o strategie

contraproductiva. Confruntarea fata in fata nu poate fi o practica in cazul ca se

doreste ca subiectul alcoolic sa decida sa se schimbe, aceasta pentru ca

subiectul se va apara prin negare, va dezvolta ostilitate si resistenta fata de

actiunile terapeutului. O solutie favorabila va fi daca terapeutul va face ca

subiectul sa faca anumite afirmatii care sa fie considerate ca auto-motivante:

-subiectul este deschis sa se vorbeasca despre consumul de alcool,

-recunoaste problemele reale si potentiale legate de consum,

-exprima nevoia, dorinta sau disponibilitata pentru schimbare.

Exista mai multe feluri de a extrage astfel de afirmatii de la subiecti.

Una din metode este de a le spune cate ceva care solicita un raspuns si un

comentariu si nu o replica de tip “Da/Nu”:

-Peresupun ca dat fiind faptul ca esti aici asta inseamna ca esti ingrijorat

sau ai dificultati legate de baut. Vorbeste-mi despre ele.

-Spune-mi ceva despre cansumul tau de bauturi alcoolice. De ce iti place

sa bei, care sunt lucrurile pozitive si care sunt lucrurile care te

ingrijoreaza?

-Spune-mi ce te-a facut sa te gandesti la bautul tau? S-a schimbat in

ultimul timp? Care sunt lucrurile care te-au preocupat, care sunt

problemele sau lucrurile care ar putea deveni o problema?

-Ce spun altii despre bautul tau/ Sunt ei preocupati de aceasta?

-Ce te face sa gandesti ca trebuie sa faci o schimbare in bautul tau?

Odata ce acest proces a fost declansat terapeutul foloseste o ascultare

reflexiva prin intrebari de tipul “Ce altceva?, Si?, De exemplu?...” prin care

cauta sa evalueze rasunetul consumului asupra subiectului precum cresterea

tolerantei, afectarea memoriei, afectarea relatiilor familialesi cu alte persoane

semnificative, starea sanatatii fizice, existenta problemelor legale sau

financiare. Aceste consecinte pot deveni importante si folosite ca un material

auto- motivational. Aceste informatii se coroboreaza cu cele obtinute in sedinta

initiala de evaluare. Prezenta unei persoane legate semnificativ de subiect poate

determina evidentierea de aspecte noi care sa sporeasca motivatia interna a

subiectului.

Ascultarea cu empatie

Atunci cand subiectul incepe sa-si prezinte propriile probleme si

inceputurile procesului propriu de motivare a schimbarii, este bine ca terapeutul

este sa exprime o empatie specifica, o ascultare activa, reflectivitate si

intelegere.

Empatia este vazuta ca o rezonare afectiva fata de sentimentele celuilalt

sau o intelegere profunda a situatiei celuilalt prin sugestia ca si el a trecut prin

astfel de incercari. In terapia de crestere motivationala, prin empatie se intelege

ce Carl Rogers intelegea ca o abilitate particulara si un stil reflexiv de ascultare.

Prin acest stil empatic terapeutul asculta atent ce spune clientul si reflecta

inapoi spre acesta intr-un mod usor modificat sau reformulat. Acest mod de

raspuns ofera terapeutului o serie de avantaja precum: i) nu genereaza aparitia

rezistentelor subiectului, ii) incurajeaza pe cel care vorbeste sa continue si sa

furnizeze noi amanunte; iii) comunica respect si grija si construieste o alianta

terapeutica; iv) ajuta terapeutul sa inteleaga ceea ce este cu adevarat subiectul si

v) reintareste ideile exprimate de subiect. Aceasta din urma caracteristica este

importanta pentru ca reintareste unele componente ale ideilor subiectului si

astfel subiectul isi aude pripriile afirmatii auto-motivationale. Stilul reflexiv al

terapeutului va incuraja subiectul sa continue sa elaboreze astfel de afirmatii

motivationale valabile pentru subiectul insusi fara ca terapeutul sa sugereze

vreuna din ele ci doar sa le provoace. Adevarata ascultare reflexiva va fi o

atenta si continua urmarire a raspunsurilor verbale si nonverbale a subiectului, a

formularilor lui, a intelesurilor spuselor lui. Este contraindicat ca terapeutul sa

dea sugestii sau sfaturi, sa faca avertizari sau chestionari. Stilul reflexiv trebuie

sa fie utilizat atat pentru a extrage opiniile subiectului asupra problemelor date

de alcool cat si pentru efectele pozitive pe care subiectul vrea sa le arate, ceea

ce se numeste reflexia cu doua fete. Nu este bine ca terapeutul sa nu arate

interes pentru opiniile favorabile ale subiectului cu privire la baut.

Se recomanda ca acest stil reflexiv si empatic sa fie folosit in aceasta

terapie desi nu se exclud si alte moduri prin care sa se extraga afirmatiile automotivante.

Prezentarea rezulatelor evaluarii personale

Prima sedinta de terapie trebuie sa includa totdeauna prezentarea

Raportului evaluarii personale a subiectului. Acesta trebuie redactat intr-o

maniera structurata furnizand clientului o situatie a rezultatelor si o comparare

cu valorile normative ale instrumnetelor cu care a fost evaluat in sesiunea

pretratament. Se da subiectului o copie a acestui raport si apoi i se explica

subiectului fiecare item si fiecare scor si se compara cu datele normative

(AUDIT, Addiction Severity Index, Timeline follow-back method, Form 90,

Drinker Inventory of Consequences, etc.). In timpul acestei prezentari

terapeutul trebuie sa fie atent la reactiile si comentariile subiectului si sa ofere

timp subiectului sa le faca in liniste. El va folosi si de data aceasta un stil de

ascultare reflexiva pentru a permite manifestarea afirmatiilor auto-motivante. El

trebuie sa raspunda tot reflexiv in fata rezistentelor subiectului, sa le

reformulaze si sa le includa in reflexia cu doua fete. Uneori subiectul raspunde

nonverbal la prezentarea rezultatelor raportului si terapeutul trebuie sa reflecte

si aceste mesaje. O micare din cap, o incruntare, un suierat, o pufnitura poate

comunica reactia subiectului la raport. Terapeutul poate raspunde cu o reflexie

de acelasi tip si in acelasi registru al sentimentelor.

Afirmarea subiectului

De-a lungul intalnirii, terapeutul trebuie sa gaseasca oportunitatile de a

afirma, aprecia si sublinia sinceritatea subiectului. Asemenea atitudine poate fi

benefica pentru ca consolideaza realtia terapeutica, dezvolta atitudinea de

responsabilitate fata de propria situatie, sustine afirmatiile auto-motivante si intareste stima de sine a subiectului.

Manipularea rezistentelor

Rezistenta subiectului fata de sugestiile terapeutului si fata de

instructiunile din sedintele de tratament sunt raspunsuri care predicteaza un

rezultat prost al tratamentului. Aceasta rezistenta se poate manifesta in mai

mule feluri printre care amintim: intreruperea terapeutului, contrazicerea

terapeutului, schimbarea subiectului, lipsa de raspuns, lipsa de atentie, defensa

prin minimalizarea sau negarea problemelor, scuzarea comportamentului

propriu, blamarea altora, pesimismul, etc.

De obicei rezistentele ce apar in timpul unei sedinte de terapie sunt

generate de stilul terapeutului. De exemplu, stilul confrontativ, incriminativ al

terapeutului duce rapid la aparitia rezistentelor subiectului si se schimba rapid

daca terapeutul isi schimba modul de abordare a temelor subiectului. Astfel se

poate spune ca terapeutul influenteaza in mod dramatic aparitia rezistentelor si

defenselor subiectului care la randul lor va dicta gradul in care subiectul va gasi

resursele pentru schimbare. Aceasta constatare este in contrast cu credinta ca

negarea si alte defense sunt datorate alcoolismului subiectului. Se poate spune

ca alcoolicul nu merge la usa terapeutului cu un grad mare de negare sau

resistenta ci acestea apar in interactiunea interpersonala din timpul

tratamentului. Pe baza acestor considerente metoda de crestere motivationala

subliniaza importanta evitarii rezistentelor subiectului, atitudini care sunt

profund antimotivationale. Sloganul terapiei este: “rezistenta clientului este vina

terapeutului”.

Prima regula este ca niciodata sa nu se infrunte rezistentele subiectului.

Conform filozofiei acestei metode terapeutul are mai multe variante pentru a

neutraliza rezistentele subiectului:

-simpla reflexie a ceea ce subiectul a spus; uneori are efectul invers asupra

subiectului si modifica balanta motivatiei inspre partea dorita a

schimbarii;

-reflexia cu amplificare sau exagerea a ceea ce clientul a spus ca

dezaprobare; modificarea balantei motivationale se face prin faptul ca

exagerarea conduce la ostilitate;

-reflexia cu doua fete: atunci cand subiectul infatiseaza o rezistenta

terapeutul trebuie sa o reflecteze pe celalalta parte (Clientul: “Nu pot sa

ma las de baut cand toti prietenii mei beau!” Terapeutul: “Imi inchipui ca

esti preocupat cum aceasta va influenta prietnia cu ei, dar nu pot sa-mi

inchipui cum de nu poti sa stai cu ei fara sa bei”);

-schimbarea focusului: o alta strategie este de a difuza rezistenta prin

schimbarea atentiei de la problema;

-mersul in directia rezistentelor in loc de a se pune impotriva lor; este o

strategie paradoxala care balanseaza motivatia intr-o directie contrara si

care se recomanda fata de subiectii care manifesta un grad mare de

opozitionism si care rejeteaza orice idee sau sugestie.

Reformularea

Aceasta este o strategie prin care terapeutul invita subiectul sa

reexamineze perceptiile proprii intr-o noua lumina sau intr-o forma schimbata.

Prin aceasta vor aparea noi intelesuri. De exemplu, prezentand fenomenul de

crestere a tolerantei la alcool, subiectul poate reformula prezentand de fapt ca

bea cantitati foarte mari care prezinta un risc pentru sanatate. Reformularea

poate fi utilizata pentru a motiva subiectul sa vorbeasca despre comportamentul

sau. Idea de reformulare poate plasa problemele subiectului intr-o lumina in

care problema sa-i para abordabila sau necesara pentru schimbare.

Recapitularea

Este foarte benefic pentru terapie sa se sumarizeze cele vorbite si

hotarate, mai ales afirmatiile auto-motivante ale subiectului. Rezistentele si

impotrivirile trebuie si ele trecute in revista. Aceasta metoda permite subiectului

sa auda pentru a treia oara propriile afirmatii motivationale si sa constate

progresele facute.

Faza 2-a: Consolidarea angajamentului pentru schimbare

Recunoasterea disponibilitatii de schimbare

Strategiile prezentate pana aici au fost destinate sa produca motivatia si

sa determine subiectul sa incline balanta in favoarea schimbarii. In faza doua a

terapiei se urmareste consolidarea angajamentului subiectului de a se schimba

odata ce motivatia schimbarii este prezenta.

Terapeutul trebuie sa stie momentul cand motivatia este destul de

puternica pentru a fi gata sa produca o schimbare, de aceea sincronizarea este o

problema cheie in aceasta terapie. Acest moment poate fi determinat folosind

modelul lui Prochaska & DiClemente atunci cand balanta contemplatiei s-a

inclinat in favoarea schimbarii si subiectul este gata pentru schimbare dar nu

neaparat si pentru mentinerea ei. Acest moment cand subiectul este gata pentru

schimbare nu este ireversibil si daca nu se profita la timp in sensul consolidarii

deciziei subiectului, se pierde momentul favorabil.

Nu exista semne specifice pentru a sesiza momentul cand subiectul este

gata pentru schimbare dar autorii acestui model de terapie recomanda sa se

observe urmatoarele schimbari:

-subiectul nu mai prezinta rezistente sau obiectii;

-subiectul pune mai putine intrebari;

-subiectul apare mai calm, stabil, deschis si despovarat;

-subiectul face in mod spontan afirmatii auto-motivationale indicand

dorinta de schimbare;

-subiectul isi imagineaza cum va fi viata lui dupa schimbare.

Pe de alta parte, exista si unele indicii ca subiectul nu este gata de

schimbare si prezinta riscul de a se retrage prematur din terapie:

-lipseste de la sedinta de terapie,

-prezinta ezitari,

-lipsa de decizie referitor la programarea viitoarei sedinte,

-prezinta rezistente sau

-terapia i se pare departe de asteptarile lui.

In acest caz trebuie sa se exploreze ambivalenta sau indecizia subiectului

privitor la schimbarea modului sau de consum si sa se amane orice decizie

pentru un moment mai propice.

Trecerea de la stadiul de contemplatie la stadiul de actiune nu este un

proces brusc la multi subiecti ci unul la care tranzitia este lenta si sufera unele

oscilatii. Este bine de stiut ca in timpul deciziei de schimbare ambivalenta este

inca prezenta si chiar in cazul subiectilor care au clamat brusc si puternic

dorinta de schimbare, terapeutul trebuie sa fie prudent si sa mentina strategiile

de feedback reflexiv si de constructie a motivatiei. Odata prins acest moment

propice se intra in faza de consolidare a angajamentului de schimbare si de

actiune.

Urmatoarele strategii sunt folositoare atunci cand subiectul a ajuns in

stadiul de a fi gata de schimbare:

a. Discutarea unui plan. Terapeutul se va concentra asupra motivelor pentru

schimbare (construirea motivatiei) si negocierea unui plan pentru

schimbare. Subiectul poate solicita sugestii pentru a se schimba sau

terapeutul poate trimite unele semnale ca este interesat sa stie cum

subiectul va face schimbarea. Oricum ar fi, planul trebuie sa apartina

subiectului (si partenerului) si sa nu inglobeze invatamintele sau sarcinile

terapeutului ci alegerile si deciziile proprii. Terapeutul trebuie sa

continue stilul reflexiv si rezumarea celor afirmate de subiect de-a lungul

intalnirilor pentru a obtine fluxul continuu al raspunsurilor automotivationale.

b. Comunicarea liberei alegeri. De-a lungul terapiei mesajul pentru subiect

trebuie sa arate responsabilitatea si libertatea alegerilor lui: “tu decizi

cum sa faci”, “nimeni nu poate decide pentru tine”, nimeni nu poate

schimba bautul in numele tau, numai tu o poti face”, etc.

c. Prezentarea consecintelor actiunii si inactiunii. O alta strategie este de a

intreba subiectul (si partenerul) ce crede ca s-ar intampla daca va

continua sa bea ca pana acum. Poate fi benefic chiar intocmirea unei liste

cu consecintele negatrive si pozitive. La fel, este bine sa se discute despre

temerile subiectului referitor la schimbare, ce ar pierde, ce s-ar schimba

in rau, etc. Raspunsul terapeutului trebuie sa fie ca de fiecare data

reflexia, rezumarea si refrazarea/reformularea. In final se poate desena o

balanta pe care sa se treaca argumentele pro si contra pentru schimbare.

d. Informarea si sfatuirea. Deseori subiectul va solicita informatii necesare

procesului lui decizional. Astfel de solicitari pot fi de tipul: “este

alcoolismul familial?; cum afecteaza alcoolul sistemul nervos?; care este

cantitatea normala de consum?; ce inseamna sa fi alcoolic?, etc”.

Terapeutul trebuie sa raspunda la aceste solicitari dar poate si sa provoace

subiectul in a-si spune parerea lui.

La fel, subiectul (si partenerul) poate solicita sfaturi privind procesul de

schimbare: “ce ati face in locul meu?; ce ganditi despre problema mea?”.

Terapeutul poate furniza unele sugestii dar bine este ca sa se aminteasca

subiectului: “Eu am o opinie dar tu trebuie sa decizi cum vei vrea sa-ti

conduci viata ta”, “E greu sa decid pentru tine, esti sigur ca vrei sa sti ce

as face eu?”.

e. Importanta abstinentei. Fiecarui subiect trebuie sa i se ofere de-a lungul

terapiei justificarile abstinentei. Acesta ratiune nu trebuie impusa ci

trebuie sa se afle in centrul alegerilor subiectului. O amenintare asupra

abstinentei este dorinta subiectului de a-si controla bautul in sensul

reducerii cantitatilor sau frecventei. Terapeutul trebuie sa arate ca nu

exista nici un nivel sigur al consumului si ca nimeni nu-i poate garanta ca

problemele lui vor disparea daca doar reduce consumul. Motive de a

rejeta idea moderatiei: problemele medicale ce contraindica orice

consum; problemele psihologice ce se exacerbeaza la orice consum;

cerintele externe care sunt pentru abstinenta; existenta unei istorii de

crestere a tolerantei care submineaza moderatia, etc.

f. Conduita in fata rezistentelor. Reflexia si refrazarea/reformularea sunt

tehnicile care se aplica si aici. Se mai poate aplica si tehnica afirmatiilor

usor paradoxale care genereaza reactii cu sens opus, de exemplu “poti sa

continui cu bautul chiar daca te afecteaza in unele privinte, daca asta

doresti”.

g. Alcatuirea unui plan al schimbarii. Este benefica in faza 2-a de

consolidare a angajamentului la schimbare alcatuirea unui astfel de plan

scris. Planul capata o forma scrisa in timp ce se recapituleaza opiniile si

alegerile subiectului afirmate de-a lungul conversatiei. Planul trebuie sa

acopere mai multe aspecte;

-schimbarile pe care vreau sa le fac;

-care sunt motivele acestor schimbari dorite;

-care este primul pas de facut;

-persoanele si modul in care acestia ma pot ajuta;

-care vor fi beneficiile obtinute daca voi indeplini sarcinile din acest plan;

-care sunt lucrurile care pot interfera cu acest plan.

El este scris de subiect si o copie este pastrata de terapeutc in dosarul

subiectului.

h. Recapitularea. Aceasta va sumariza afirmatiile auto-motivationale, rolul

partenerului, planul propriu de schimbare si perceperea consecintelor.

i. Angajamentul de schimbare. Dupa recapitularea progreselor facute pana

acum urmeaza constructia angajamentului de schimbare. Subiectul se

angajeaza verbal sa faca pasi concreti spre schimbarea necesara si

terapeutul trebuie sa se asigure ca subiectul este realmente gata sa comita

aceasta schimbare. Pentru aceasta terapeutul trebuie sa acopere

urmatoarele puncte:

-Are subiectul un plan adecvat, furnizarea planului facut impreuna;

-Reinteraste ce subiectul si partenerul au considerat a fi beneficiile

schimbarii ca si consecintele inactiunii;

-Intreaba ce ingrijorari, dubii sau temeri are subiectul cu privire la

realizarea acestui plan;

-Inventariaza ce alte obstacole pot fi intalnite care pot abate subiectul de la

planul facut;

-Clarifica rolul partenerului;

-Reaminteste subiectului ca va fi asteptat pentru vizitele de la saptamana 6

si 12 pentru a vedea ce s-a petrecut in acest rastimp.

Daca subiectul este ferm angajat in acest angajament el va semna Planul

schimbarii alcatuit mai inainte si i se va da exemplarul original. Pentru subiectii

care raman ambivalenti sau ezitanti cu privire la redactarea unui angajament

scris sau verbal terapeutul poate sa amane decizia realizarii acestui plan pentru

mai tarziu, dupa o perioada convenita impreuna. Este bine sa se exprima

intelegerea fata de deliberarea greoaie sau ambivalenta in luarea acestui

angajament ca si increderea in abilitatea subiectului de a rezolva aceasta dilema

singur sau impreuna cu partenerul.

Implicarea partenerului

Implicarea altor persoane semnificative, aici denumite “partener”

(sot/sotie, concubin/concubina, prieten/prietena, coleg/colega, etc.) poate creste

discrepanta motivationala si angajamentul pentru schimbare. Oricand este

posibil, subiectul este incurajat sa cheme “partenerul” sa participa la primele

doua sedinte. La toate aceste sedinte partenerul este implicat in mod activ

pentru ca impreuna sa conlucreze pentru rezolvarea problemelor, el furnizand

un feed-back si un nou input in dezvoltarea si implementarea scopurilor

terapiei.

Terapia de crestere motivationala recunoaste importanta implicarii altor

persoane semnificative pentru subiect in luarea deciziilor de schimbare. Acesta

se bazeaza pe rezultatele unor cercetari care au scos la iveala ca alcoolicul

percepe mai bine o terapie care implica membrii de familie decat o terapie

“individuala”.

a. Scopurile implicarii partenerului:

-stabilirea relatiei dintre partener si terapeut;

-constientizarea partenerului cu privire la marimea si severitatea

problemelor subiectului date de alcool;

-intarirea angajarii partenerului in determinarea lui de a ajuta subiectul;

-consolidarea credintei partenerului in propria contributie in schimbarea

comportamentului subiectului;

-solicitarea feedback-ului partenerului care poate ajuta la motivarea

subiectului spre schimbare;

-promovarea unui nivel mai inalt de coeziune si satisfactie in aceasta

relatie.

Aceasta terapie nu se suprapune cu terapia familiala ci doar doreste sa

extraga din relatia cuplului acele aspecte pozitive care sa permita cooperarea lor

pentru schimbarea comportamentului de consum a subiectului. De aceea se

recomanda in mod explicit ca sa se evite plangerile, critica sau denigrarea dintre

cei doi partener, lucru care ar distruge valentele terapeutice ale sedintelor.

b. Explicarea rolului partenerului.

Dupa ce partenerul a raspuns pozitiv la invitatia de a se vedea cu

terapeutul inainte de a participa la sedintele de terapie ale subiectului (primele

doua), terapeutul comenteaza favorabil bunavointa partenerului de a participa si

exploreaza modul in care partenerul vede felul in care ar putea fi de ajutor

subiectului (“cum credeti ca il puteti ajuta?”, “care a fost sprijinul pe care l-ati

oferit in trecut?”), apoi explica ratiunea prezentei partenerului in aceasta terapie: -partenerul va arata ca ii pasa de subiect si schimbarea lui va influenta in

bine relatia lor;

-informatiile si interventiile partenerului vor fi valoroase pentru stabilirea

scopurilor si construirea strategiilor;

-partenerul poate interactiona direct cu subiectul in rezolvarea

problemelor lui.

In final se aminteste ca responsabilitatea pentru schimbare apartine

exclusiv subiectului si ca rolul partenerului nu incumba sarcini specifice.

c. Participare partenerului in faza 1-a.

In prima sedinta este necesar sa se stabileasca o ambianta care sa permita

partenerului sa se simta confortabil pentru a impartasi deschis ingrijorarile si sa

expune imformatii necesare pentru promovarea schimbarii.

La inceput terapeutul trebuie sa exploreze experientele pe care partenerul

le-a avut cu subiectul consumator de alcool. Accentul trebuie pus in egala

masura atat pe problemele pozitive cat si pe cele negative pe care partenerul lea suferit, iar acestea din urma trebuie discutate si reformulate ca “obisnuite” in

cuplul in care se consuma alcool. Impartasirea acestor probleme poate ajuta

subiectul sa transeze incertitudinile si ambivalenta lui privitor la baut. De ex.

atunci cand partenerul prezinta in fata subiectului ecoul pe care bautul l-a avut

asupra copiilor subiectul poate gasi noi intelesuri ale comportamentului lui si sa

se mobilizeze pentru un amgajament spre schimbare. Impartasirea consecintelor

consumului de fata cu subiectul poate genera acestuia un conflict emotional si

discrepante privitor la baut si sa inteleaga ca nu poate si sa continue cu bautul si

sa aiba un cuplu faricit. In felul acesta balanta motivationala se poate inclina in

favoarea schimbarii. In acelasi timp, terapeutul trebuie sa fie atent ca subiectul

sa nu fie coplesit de feedbackul extreme de negativ si ostil al partenerului ceea

ce poate duce la abandonarea terapiei.

Daca feedbackul furnizat de partener este prea negativ fata de subiect

terapeutul este bine sa ceara si pareri pozitive despre subiect (de ex. “ce va

place la subiect atunci cand nu este baut”, “care sunt semnele ca el se va

schimba”, “de ce sunt legate sperantele Dvs.”, etc.). Afirmatiile suportive si

afectoase ale partenerului poate spori determinrea spre schimbare a subiectului.

In continuare i se cere partenerului si un feedback privitor la rezultatele

obtinute prin aplicarea bateriei de evaluare (de ex. “ce credeti despre acestea”,

“este surprinzator pentru Dvs?”, etc.). Aceasta poate ajuta la reintarirea opiniei

terapeutului despre severitatea problemelor si la demontarea rezistentalor

subiectului sau a defensei de negare.

Odata stabilit acordul privitor la severitatea problemelor si necesitatea

formularii unor masuri, terapeutul trebuie sa exploreze modul in care partenerul

poate fi de ajutor in rezolvarea problemelor. Trebuie amintiti ca aceasta terapie

nu furnizeaza solutii sau antrenament specific ci cauta sa scoata idei proprii

despre cum partenerul si subiectul terapiei vor rezolva consecintele consumului

si necesitatea luarii unui angajament spre schimbare.

Esenta acestei sedinte impreuna cu partenerul este de a-l motiva sa joace

un rol activ in a se ocupa de subiect si problemele lui intr-un mod adecvat gasirii resurselor pentru schimbarea comportamentului de consum.

c. Participarea partenerului in faza 2-a

Aici partenerul poate juca un rol pozitiv in instigarea si sustinerea

schimbarii ceea ce depinde in special de legatura cuplului. Implicarea

partenerului se poate face in mai multe feluri:

- partenerul poate prezenta mai multe exemple de comportamente negative

ale bautului subiectului;

-partenerul poate exprima disponibilitatea de a se implica in schimbarea in

comportamentul subiectului si terapeutul incurajeaza exprimarea

suportului;

-terapeutul incearca prin stilul empatic, reflexiv si prin reformulari sa

determine partenerul sa faca propriile afirmatii auto-motivante in vederea

sprijinirii subiectului de a comite schimbarea;

-partenerul este invitat sa-si expuna propriile idei sau sugestii privind

strategiile prin care subiectul poate fi determinat sa comita schimbarea.

Toate discrepantele dintre subiect si partenerul sau trebuie sa fie tratate

cu atentie de catre terapeut. Informatiile de la evaluarea pre-tratament poat fi o

sursa pentru a obtine un conses intre cei doi privind severitatea problemelor sau

modelul de consum pentru ca obiectivul este de ca se stabili un scop mutual

satisfacator care sa se raintareasca continuu prin relatia de cuplu.

In unele cazuri prezenta partenerului poate deveni un obstacol in

motivarea subiectului spre schimbare. Terapeutul va incerca sa rezolva in

diferite moduri aceasta problema si, daca nu exista sanse, atunci trebuie sa

hotarasca ca prezenta partenerului in a doua sedinta nu mai este necesara.

Faza 3-a: Strategiile de urmarire

Odata stabilita o baza solida motivatiei pentru schimbare (faza 1) si s-a

obtinut angajamentul pentru schimbare (faza 2-a) terapia de crestere

motivationala se concentreaza asupra urmaririi. Ea se declanseaza imediat dupa

sfarsitul sedintei a doua si presupune trei procese care vor fi urmarite:

1. Trecerea in revista a progreselor. Se trec in revista progresele subiectului

de la precedenta intalnire, respectiv situatia angajamentului si a realizarii

obiectivelor si planul personal.Terapeutul asculta cu reflexie, intelegere si

reformuleaza unele aspecte. El determina magnitudinea realizarilor si

deviatiile de la planul stabilit.

2. Reinoirea motivatiei. In functie de cele de mai sus terapeutul poate hotara

sa declanseze din nou procesul de reinaire a motivatiilor, cerand

subiectului sa-si aminteasca de radacinile deciziei de schimbare si sa

refaca afirmatiile auto-motivationala.

3. Refacerea angajamentului. Daca subiectul s-a confruntat cu probleme

sau incertitudini noi, subiectul impreuna cu terapeutul pot sa reevalueze

situatia si sa decida refacerea planului si a angajamentului de schimbare.

Subiectul trebuie sa ramana cu sentimentul auto-eficacitatii si autonomiei

persoanle, terapeutul nefind o persoana care sa-l tuteleze sau controleze

ci doar o instanta fata de care el isi dimensioneaza puterea motivationala.

Desfasurarea sedintelor

Terapia de crestere motivationala se desfasoara in 4 sedinte si o sedinta

pretratament de evaluare.

1. Sedinta pretratament

Inainte de a incepe tratamentul propriu-zis subiectului i se aplica o baterie

de teste de evaluare si rezultatele lor constituie baza pentru alcatuirea

Raportului personal de evaluare.

Cu ocazia discutiei despre programarea primei sedinte, terapeutul

prezinta importanta participarii la primele doua sedinte a partenerului care este

o persoana semnificativa cu care subiectul traieste cea mai mare parte a

timpului, aceasta putand fi sot(ie), concubin(a), prieten(a), etc. Dupa

identificarea acestei persoane, ea este contactata si se stabileste disponibilitatea

ei de a participa la primele doua sedinte de terapie.

Subiectului i se aminteste ca trebuie sa vina la sedinte fara sa fi consumat

alcool si ca un test al prezentei alcoolului in aerul expirat va fi facut la inceputul

sedintei. Altfel, sedinta va fi reprogramata.

2. Prima sedinta (evaluarea Raportului personal, estimarea consecintelor,

alcatuirea balantei motivatiei, enunturile auto-motivationale, angajamentele

spre schimbare)

Sedinta incepe prin a i se prezenta subiectului ce se va petrece in aceasta

terapie si informatii despre tehnica acestei terapii, precum si asteptarile pe care

le are terapeutul. Se va incerca sa se linisteasca subiectul cu privire la faptul ca

ar putea fi agresat emotional sau impins sa faca sau sa spuna ceea ce nu ar vrea

de fapt. I se aminteste ca el va fi judecatorul si decidentul a ceea ce vrea sa faca

cu consumul lui de alcool si ca nimeni altul nu poate face ceva in locul lui

pentru a-si imbunatatii situatia. Dar pe de alta parte el nu este singur pe acest

drum, terapeutul si partenerul sunt apti sa-i furnizeze suport suplimentar si

terapeutul este chiar dispus pentru o sedinta suplimentara sau pentru a fi chemat

la telefon atunci cand subiectul considera ca are nevoie de ajutor: “eu inteleg

foarte bine ingrijorarile tale care sunt perfect justificate”.

Dupa aceasta introducere se trece la desfasurarea structurii propriuzise a

acestei sedinte. I se prezinta subiectului si partenerului Raportul de evaluare

personala si se discuta in amanunt rezultatele evaluarii si se raspunde la toate

intrebarile. Acum se aplica toate strategiile prezentate mai sus privitor la

provocarea afirmatiilor auto-motivante ale subiectului. Se recomanda ca in

aceasta prima sedinta sa se foloseasca mai ales ascultarea reflexiva (asculatrea

cu empatie), lucrul cu rezistentele subiectului si tehnica reformularii.

Dupa ce s-au atins temele majore ale ingrijorarilor si preocuparilor

subiectului si partenerului se face o trecere in revista (rezumarea) a celor spuse

pana atunci. Este un moment bun ca terapeutul sa spuna acum opinia lui despre

rezultatele din Raportul de evaluare personala si cu aceasta ocazie se foloseste

din nou strategiile de reflexie, afirmare, refrormulare si manipulare a

rezistentelor. Apoi i se inmaneaza subiectului un exemplar al acestui raport iar o

copie este tinuta la dosarul subiectului.

Atat feedbackul cat si intrebarile subiectului pe marginea Raportului va

reprezenta un bun prilej de eliberare a afirmatiilor auto-motivationale care sunt

puntea de legatura cu urmatoarea sedinta de terapie care va consolida

angajamentul spre schimbare.

Subiectul si partenerul incep sa perceapa in mod structurat consecintele

negative ale consumului si pericolul inactiunii. Debuteaza premizele alcatuirii

unui pan de actiune prin emiterea primelor reflexii, idei si planuri despre ce este

de facut. Subiectul alege si dezbate cu partenerul si terapeutul invita ca alegerile

sa fie ale subiectului care sa ia in cont si beneficiile pe care el le vede in cazul

in care le pune in practica. Acum se poate desena si balanta motivationala prin

inventarierea consecintelor negative si a celor pozitive si ce se schimba daca se

modifica comportamentul de consum. Si aceast document i se va da subiectului.

Tot in acest moment poate sa apara si subiectul abstinentei dar exista si situatia

cand clientul este de acord doar cu reducerea consumului. La acest punct

terapeutul trebuie sa declanseze strategia de reliefare a importantei abstinentei

ca baza de rezolvare a problemelor actuale.

Aceasta sedinta conduce la un angajament pentru schimbare ca premize

pentru intocmirea unui Plan al schimbarii. O schita preliminara se poate

intocmi in timpul sedintei si se semneaza de catre subiect si i se inmaneaza un

exemplar. Terpaeutul trebuie sa fie atent sa nu preseze prea repede subiectul si

sa se adapteze ritmului subiectului pentru ca altfel exista riscul ca el sa

abandoneze prematur terapia.

Sedinta se termina cu o noua sumarizare a ceea ce s-a reliefat pe

parcursul ei. De continutul ei va depinde cum se va proceda mai departe. In

unele cazuri progresul va fi lent si se pierde mult timp cu extragerea

feedbackului subiectului la Raportul de evaluare personala si cu manipularea

rezistentelor subiectului. In alte cazuri subiectul poate fi gata sa treaca in faza

doua a consolidarii angajamentului imadiat dupa prima sedinta. Aceasta viteza

depinde de faza in care se afla subiectul de-a lungul procesului de schimbare.

Se discuta ce schimbari doreste sa faca subiectul intre prima si urmatoarea

sedinta fara a-l presa si i se pot da subiectului unele materiale pentru lectura.

In perioada dintre prima sedinta si cea care urmeaza terapeutul ii trimite

un mesaj personalizat sub forma de scrisoare care va contine:

-placerea de a fi lucrat impreuna;

-afirmatiile subiectului si partenerului;

-o reflectare asupra seriozitatii problemelor subiectului;

-un sumar al problemelor care s-au reflectat in prima sedinta, in special

afirmatiile auto-motivationale;

-optimismul terapeutului cu privire la reusita subiectului;

-reamintirea datei urmatoarei sedinte.

3. Sedinta 2-a ( Disponibilitatea de schimbare, consolidarea

angalamentului de schimbare, Planul de schimbare, afirmarea

abstinentei)

Aceasta sedinta este stabilita dupa 1-2 saptamani de la incheierea primei

sedinte si incepe cu o scurta recapitulare a celor evidentiate in timpul primei

intalniri. Apoi se continua cu obtinerea feedbackului subiectului la prezentare

datelor din Raportul personal de evaluare daca aceasta nu s-a terminat in prima

sedinta. Se aminteste ca un exemplar din acest Raport asa cum subiectul a luat

cunostinta si l-a inteles i se va inmana subiectului.

Se continua cu desfasurarea strategiilor de obtinere a unui angajament de

schimbare (daca nu a fost totusi implinit in prima sedinta) si apoi la procedurile

de consolidare a acestuia. Terapeutul trebuie sa evalueze daca subiectul prezinta

indicii de disponibilitate la schimbare si daca trece din faza de determinare in

faza de actiune in procesul de schimbare. Se continua extragerea afirmatiilor

auto-motivante ale subiectului si angajamentele de schimbare in diferite

ipostaze si formulari. Partenerul ofera sprijin si incurajare deciziilor subiectului

si ajuta in felul acesta procesul de reintarire pozitiva.

Se da forma finala a Planului de schimbare, se scrie in dublu exemplar si

i se da subiectului primul exemplar semnat.

Afirmarea abstinentei se face de cate ori este posibil ca unica modalitate

de rezolvare a problemelor.

De fiecare data stilul terapeutului este empatic, afirmativ, reformulativ si

reflexiv.

In final se trec in revista progresele si realizarile sedintei si se

programeaza urmatoarea sedinta in saptamana 6-a. Se multumeste partenerului

pentru participarea la primele doua sedinte iar daca nu a participat la una din

sedinte el poate participa la a treia fara sa depaseasca totalul de doua sedinte cu

partenerul.

4. Sedinta 3-a si a 4-a. (sedintele de urmarire)

Sedintele 3 si 4 sunt planificate pentru saptamana a 6–a si respectiv a 12

a. Ele sunt destinate sa sprijine sedintele anterioare prin reintarirea progreselor

motivationale ale subiectului. Sedintele incep cu o trecere in revista a

evenimentelor petrecute de la precedenta sedinta si a mentinerii angajamentului

subiectului spre schimbare.

Ca de fiecare data, terpeutul nu trebuie sa ofere sugestii sau solutii

specifice pe care subiectul sa le urmeze pe parcursul schimbarii.

Algoritmul sedintelor:

i) trecerea in revista a progreselor,

ii) reinoirea motivatiilor si

iii) refacerea angajamentului pentru schimbare.

In timpul sedintelor trebuie sa se vada daca subiectul este inca

ambivalent fata de situatia lui sau daca aceasta s-a rezolvat in sedintele

anterioare si acum nu a ramas decat angajamentul ferm al lui. Daca este inca

ambivalent, trebuie sa se continue cu strategiile de crestere motivationala

folosite in faza 1-a a terapiei si cu consolidarea angajamentelor din faza 2-a.

Din continutul sedintelor trebuie sa reiasa clar sensul continuitatii terapiei

prin continuitatea temelor discutiilor, a problemelor prezentate si a stilului

terapeutului.

Daca subiectul a baut in rastimpul scurs de la precedenta sedinta, trebuie

sa se discute cum s-a intamplat, sa se exprime in stil empatic intelegerea fata de

situatie, sa nu se exprime judecati sau recomandari privind strategii de coping ci

sa se caute sa se reinaiasca motivatia spre schimbare, sa se stoarca alte afirmatii

auto-motivationale prin invitarea subiectului sa vorbeasca da gandurile,

sentimentele si reactiile lui fata de aceasta situatie. Fiecare sedinta se incheie cu un rezumat al celor intamplate in sedinta si a

progreselor generale ale subiectului.

Din cauza perioade mai lungi intre sedinte terapeutul va trimite

subiectului o scrisoare intre sedinta 2 si a 3-a si intre sedintele 3 si 4 prin care

isi exprima interesul continuu fata de situatia subiectului, placerea de a constata

progresele facute si reaminteste data urmatoarei sedinte.

5. Terminarea terapiei

Terminarea terapiei trebuie sa aiba loc la sfarsitul sedintei a 4-a. Sedinta

se incheie cu o recapitulare generala a situatiei si progreselor facute de-a lungul

terapiei si include urmatoarele elemente:

- trecerea in revista a factorilor principali care au motivat subiectul pentru

schimbare si astfel se reconfirma temele auto-motivationale;

-rezumatul angajamentelor pentru schimbare ce au fost facute;

-afirmarea si reintarirea angajamentelor pentru schimbare ale subiectului;

-explorarea ariilor aditionale pentru schimbare pe care subiectul le ia in

considerare pentru viitor;

-extragerea afirmatiilor auto-motivationale pentru mentinerea schimbarii

si pentru schimbari viitoare;

-exprimarea capacitatii subiectului de a se schimba si afirmarea autoeficacitatii subiectului in acest sens;

-reamintirea ca pot exista sedinte in plus pentru sustinerea schimbarii si

urmarirea progreselor care fac parte din program.

Se aminteste cititorului ca daca exista interes pentru cunoasterea mai in

detaliu a acestei terapii poate sa procure manualul prin solicitare directa

adresata Instritutului National pentru Abuz de Alcool si Alcoolism, Bethesda,

Mariland, SUA sau prof. William R. Miller de la Centrul de Alcoolism al

Universitatii New Mexico, Albuquerque, New Mexico, SUA. Acest centru

organizeaza cursuri periodice de antrenament in acesta terapie si in practica

“Interviului Motivational”, cursuri care sunt organizate si in diferite parti ale

Europei. Calendarul acestor cursuri se poate obtine de la Prof. Miller sau

colaboratorii lui. Mai este posibila si cumpararea unor materiale video de

formare in tehnica Interviului Motivational care pot fi procurate in acelasi mod.